Content
Zakelijk

Tips bij het schrijven van goede content voor jouw website 

633Views

Als ondernemer mag een eigen website natuurlijk niet ontbreken. Dit is dé manier om nieuwe klanten te trekken. Maar dan is het uiteraard wel belangrijk dat jouw website eenvoudig gevonden kan worden. Er zijn verschillende manieren om een hogere positie binnen de meest populaire zoekmachines te bemachtigen. Eén van de meest effectiefste methodes is toch wel het gebruik van Content Marketing. Groot voordeel: er is veel wat je zelf kunt doen om goede content voor jouw website te kunnen schrijven. Dan moet je wel weten waar je op moet letten. Daarom vind je hier enkele tips bij het schrijven van goede content voor jouw website. 

Spreek de doelgroep aan 


Dit klinkt misschien eenvoudig, maar het zal je nog verbazen hoe vaak dit in de praktijk wordt vergeten. Zo zijn er veel schrijvers die lukraak beginnen met schrijven over een specifiek onderwerp, maar er helemaal niet over nadenken voor welke doelgroep dit precies geschreven wordt. Wanneer je schrijft over schilderen, dan zal de tekst een geheel andere insteek moeten hebben voor professionele schilders dan handige doe-het-zelvers. 

Stel jezelf daarom voordat je begint met schrijven enkele goede vragen. Wie leest mijn teksten? Wat wil je met je teksten bereiken? Zijn er misschien meer mensen die deze teksten lezen en ze gebruiken om bijvoorbeeld hun eigen cliënten te informeren? 

Wat je schrijft moet alle mogelijke doelgroepen aanspreken. Alleen dan zal de content voor jouw website waardevol zijn. Het allerbelangrijkste is namelijk niet de kwantiteit van de teksten, maar de kwaliteit en de relevantie hiervan. 

Gebruik minder lange zinnen 

Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking leest sneller en gemakkelijker wanneer teksten minder lange zinnen bevatten. Het is daarom verstandig om beknopte teksten te schrijven. Gebruik tevens niet al te moeilijke woorden. De teksten moeten uitnodigend zijn voor alle doelgroepen. Natuurlijk kan je bij webteksten voor vakmensen wellicht iets meer uitweiden over een specifiek onderwerp, maar behoud bovenal de leesbaarheid van de tekst. Gebruik zo min mogelijk bijvoeglijke naamwoorden. Gebruik je deze wel? Kies dan voor de simpele varianten. 

Vind je het lastig om te bepalen of jouw teksten goed leesbaar zijn? Zoek dan online naar verschillende tools die het mogelijk maken om jouw webteksten op leesbaarheid en lengte te laten controleren. Zo weet je zeker dat jouw webteksten voor het overgrote deel van de Nederlandse bevolking leesbaar zal zijn. 

Maak gebruik van afbeeldingen 


Uit onderzoek is gebleken dat het menselijk brein doorgaans maar 10% van een gelezen tekst op zal slaan. Daarentegen zal het wel 90% onthouden van visuele informatie. Het is dan ook duidelijk dat het gebruik van afbeeldingen en video’s de boodschap van jouw webteksten enorm kan versterken. Bovendien vinden de robots van Google een website die wordt geïllustreerd ook een stuk interessanter, waardoor je ook hoger in de ranking zult eindigen. Daarnaast maken afbeeldingen een tekst ook veel overzichtelijker. Hierdoor is het gemakkelijker om de tekst te scannen en zal deze beter leesbaar worden. 

Maak bij voorkeur gebruik van originele afbeeldingen. Het liefst zelfgemaakt. Hier hoef je geen ontwerper voor te maken. Een goede camera en een neutrale achtergrond doet vaak al wonderen. 

Geef een antwoord