Veranderen wij al consumenten of volgen we juist de fashion trends en raken wij onszelf juist kwijt
KledingModeTrends

Veranderen wij al consumenten of volgen we juist de fashion trends en raken wij onszelf juist kwijt?

210Views

Naarmate onze afhankelijkheid van sociale media groeit en deze meer geïntegreerd wordt in ons leven, worden we meer dan ooit tevoren beïnvloed door wat we online zien – vooral als het gaat om mode.

In de loop der jaren werd mode aan ons gepresenteerd via glossy magazines en catwalk shows. Via deze gecontroleerde kanalen werd mode exclusief gehouden, bepaald door ontwerpers en tijdschriftredacteuren. Met platforms als Instagram kunnen we in wezen onze eigen tijdschriftredacteuren worden en onze persoonlijke stijl delen met miljoenen potentiële gebruikers. Hoewel catwalks en glossy’s nog steeds deel uitmaken van de huidige modesfeer, is mode vloeiender en interactiever dan ooit tevoren – de manier waarop modemerken zich verbinden met hun kernpubliek verandert.

Een nieuwe markt

Fashionista’s vertrouwen niet langer op het laatste nummer van Vogue om hen te vertellen wat er dit seizoen zo trendy is. Het draait allemaal om sociale media – welke producten zijn online retailers dit seizoen aan het pushen? Welke uitgaansjurken dragen al je vrienden op hun laatste getagde foto’s? En, wat zijn zeggen de bloggers en beïnvloeders op je nieuwsfeed deze maand?

Over het geheel genomen wordt gedacht dat duizenden jaren minder vertrouwen hebben in traditionele vormen van reclame – die vaak als overplanned en misleidend worden ervaren. In de modewereld betekent dit dat tijdschriften en reclamecampagnes niet de invloed hebben die ze ooit hadden – ze worden nu gezien als vrij ver van de lezer, omdat veel mensen zich bewust zijn van de redactie die achter een foto plaatsvindt. In plaats daarvan zijn peer-aanbevelingen waardevoller en toegankelijker dan vroeger. Natuurlijk hebben we allemaal gehoord van de kracht van mond-tot-mondreclame, maar met sociale media en het vermogen om zich in een snel tempo over de landen te verspreiden, is het belangrijker dan ooit tevoren. Van het totale publiek van Instagram volgen 200 miljoen gebruikers minstens één modeaccount. 45% van de Instagram-gebruikers zegt deze modeaccounts te volgen om inspiratie op te doen voor looks die ze zelf kunnen kopen of creëren.

De behoefte aan peervalidatie komt waarschijnlijk voort uit een toename van online ‘likes’ en ‘followers’ waar veel social media gebruikers naar streven. Velen van ons zijn gewend om door gebruikers gegenereerde recensies over een ervaring of product te lezen voordat ze nu een aankoop doen. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat 71% van de mensen meer geneigd is om een online aankoop te doen als het product of de dienst door anderen is aanbevolen. Daarnaast wordt 84% van de millennials waarschijnlijk beïnvloed door vreemden die het product of de dienst hebben ervaren om een aankoop te doen op basis van de door de gebruiker gegenereerde inhoud.

Met dit in het achterhoofd, is het geen verrassing dat zoveel modemerken Boohoo veel van hun marketingstrategie rond Instagram – en zelfs digitale wegen meer in het algemeen – centreren. Zelfs luxemerken – die ooit sociale media mijden uit angst voor imagoverlaging – springen op de digitale bandwagon. Terwijl 72% van de marketinguitgaven van luxemerken nog steeds wordt toegeschreven aan printmarketing, wint digitaal snel aan tempo – met een totale digitale advertentie-uitgave van 100 miljard dollar in 2016. Meer weten over Boohoo, klik dan hier!

Als modemerken hun weg kunnen vinden naar de nieuwsfeeds van gebruikers, worden ze blootgesteld aan een bevolkingsgroep die al belangstelling voor hen heeft getoond.

Geef een reactie