Een verandering in je privéleven, een uit de hand gelopen hobby, een idee die maar niet uit je hoofd gaat. Er zijn meerdere redenen om een webshop te beginnen. Uit onderzoek blijkt dat steeds meer vrouwen deze sprong in het diepe wagen. Toch is dit geen makkelijke beslissing. Tegenwoordig is het aanbod in webshops zo groot dat het moeilijk is om uniek te blijven en jezelf te onderscheiden. Door de hoge concurrentie is het bovendien heel lastig om een klantenbestand op te bouwen, om interessant te zijn voor een brede doelgroep. Door de komst van verschillende webtools is het tegenwoordig heel gemakkelijk om een eigen webshop in elkaar te zetten. Succes is hierbij niet verzekerd, daar zal je toch echt zelf veel tijd en moeite in moeten steken. Wij geven je 4 tips voor een vliegende start.
1. Affiniteit
De belangrijkste reden om een webshop te starten hoort een passie of affiniteit voor een bepaald onderwerp te zijn. Als het je enkel draait om het verdienen van geld, zal de webshop nooit succesvol kunnen worden. Natuurlijk zijn inkomsten ook enorm belangrijk, maar je moet wel iets doen wat je leuk vindt en waar jouw passie ligt. Alleen dan is het mogelijk om veel tijd en energie in een bedrijfje te steken. Alleen dan kun jij jouw ideeën goed overbrengen bij de doelgroep. Bovendien is het zo een stuk gemakkelijker om teksten te schrijven, unieke producten te verzinnen en je in te leven in de doelgroep. Dit is jouw passie, jouw domein!
2. Wees realistisch
Veel vrouwen hebben het idee dat het opzetten van een webshop zo gedaan is. Je upload een paar afbeeldingen, schrijft een paar teksten en klaar is Kees. Zo simpel is het natuurlijk helemaal niet. Je zal veel tijd moeten investeren om van jouw webshop een succes te maken. Denk bijvoorbeeld aan online mrketing om het bedrijf vindbaar te maken voor de doelgroep, het schrijven van unieke content voor de producten en categorieën in de webwinkel en het maken van unieke afbeeldingen. Als je ’s avonds liever voor de televisie hangt is het starten van een webwinkel geen goed idee. Wees realistisch in de tijd die dit je gaat kosten. Als je echt overtuigd bent van je keuze zullen de eerste maanden ontzettend veel energie vragen.
3. Durf fouten te maken!
Geen enkele start is perfect. Soms moet je verschillende dingen uitproberen om jouw bedrijf te stimuleren. Dat is ook niet erg. Je mag gerust fouten maken in het proces. Zolang je er maar van leert. Dit zijn leerzame situaties waar je uiteindelijk veel van opsteekt. Deze kan je vervolgens weer gebruiken om deze fouten in de toekomst te voorkomen. Fouten maken is niet erg. Het zou erger zijn als je zo goed oppast dat er geen ruimte voor groei meer is.
4. Gebruik bijzonder verpakkingsmateriaal
Eindelijk is het zover: de allereerste bestelling verschijnt in jouw mailbox. Vol enthousiasme ga je aan de slag. Bijzonder verpakkingsmateriaal kan bijdragen aan een groei van het bedrijf. Je drukt zo je stempel op een pakketje. Hierdoor zullen klanten sneller terugdenken a